الرئيسية خواطرخواطر جميلة عبارات جميلة عن الام والاب

عبارات جميلة عن الام والاب

بواسطة عبدالرحمن مجدي
735 المشاهدات
اجمل عبارات عن الحياة
– كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا
* * * * * * *
 
دايما بيقولو البنت اميره باباها . بس بابا دايما كان بيحسسنى انى ملكه , , حد مش عادى, الاحساس ده عنده كان صادق لدرجه انى مهما حاولت اسلم انى حد عادى مبقدرش .
 
من وانا صغيره وانا خارجه مع بابا فى اى حته مشوار مهم او لأ, لابسه كويس او لأ, كان لازم يخلينى امسك فى ايده او اتشعبط ذراعه, ماينفعش التواصل ده ميبقاش موجود, وكنت دايما وانا ماشيه جنبه احس انى رجلى مش لامسه الارض . ماكنتش بحس ابدا انى ماشيه على الارض , و كنت دايما بتقبل بصه الناس ليا على انهم بيبصوا لملكه طايره من على الارض .
 
حتى بعد رحيله لو ماشيه لوحدى مابحسش بالوحده ابدا اول ماحس انى البنت الصغيره اللى ماسكه ايد ابوها وطايره من على الارض. وده مخلينى دايما مهما الدنيا باظت او اكتئبت , انى ماتعبش وافتكر انى دايما مش زى اى حد , وانى لازم اقف تانى علشان مش اى حد بيطير وهو واقف على الارض
إيمان عتيق
– – – – – – – – – –
أمي…
أمي هي كل شئ
هالأيام أمي مريضة
و البيت…مبقاش بيت
بقي مكان ناقصه اوكسجين
ناقصه دفا ناقصة حنان
أمي هي سويسرا حيث تقود المفاوضات إلي السﻻم العالمي
أمي هي حلقة الوصل…دونها كل فرد منا كحلقة ناقصة من عقد مفروط.
العالم دون أمي…مظلم معتم صقيع ﻻ يحتمل
دونها…سأفقد قلبي و أحيا دون قلب
أمي عند قدميها يبدأ العالم تبدأ الحياة و عندها تنتهي
قريباً ستفقد أمي جزءا من ساقها للداء السكري.
لكن في المستقبل القريب ستنبت قدماها من جديد…سأحرص ع ذلك.
و من إجلها ساقتل داء السكري .
في أمل.
Stem cells
فاطمة رزق
– – – – – – – – – –
كنا عايشين في فرنسا .. من اكتر من ٢٥ سنة .. كان بيوديني المدرسة كل يوم الصبح .. الدنيا كانت بتبقا ساقعة قوي و انا متضايقة مش عايزة اروح .. كان بيمسك أيدي واحنا ماشيين و يحطها في جيبه علشان تتدفّى .. بابا .. الله يرحمه
عبير رفعت
– – – – – – – – – –
أمي العزيزة, وحشتيني جدا, الله وحده يعلم كم اشتاقَ ابنك إليك. الجميع يعلم أن فقدان الأم شيء محزن, قاسي, ولكن لن يشعر بشدة ومرارة هذا الحزن إلا من فقد أمه مُنذ صغره.
 
الله وحده يعلم أني في أمسّ الحاجة إلى مداعبة حضنك الدافي, وإلى نصائحك التوجيهية كي تساعديني على المرور بصعوبات هذه الحياة, ولكي تعانقيني عند الإنتهاء من يوم شاق مثلا, أو حتى عند شعوري بالوحده التي لاطالما صممت على الإقتراب مني ولكني أحاول جاهدا الابتعاد عنها.
 
كنت أعتقد في يوم من الأيام أنني سأستطيع ولو ليوم واحد أن أنساكي أو أن تغيبي عن ذهني ولو لـ لحظةٍ ولكن, الله يعلم أنها لم تحدث منذ أن ترعرعت و أخبروني بأنك توفيتي.. كانوا يخبروني بأنك “مسافرة عند ربنا” و كنتُ أنتظر عودتك دائما.
 
اليوم, و أنا في السادسة والعشرين من عمري أشتاق إليكي أكثر. أحتاج إلى حضنك أكثر. أفتقد نصائحك و توجيهاتك أكثر وأكثر. فعسى ربّي أن يعوّض صبري خيراً بمجاورتك في جنّةَ الخلدِ مع أحبابنا جميعاً. اللهم آمين يا رب العالمين.
محمد حباظة
– – – – – – – – – –
الأيد الوحيدة إلي لما تطبطب عليا بحسني رجعت طفلة هي أيد ماما..
نورهان محمد
– – – – – – – – – –
أبي، كسـرٌ في القلبِ وحجـرُ صخـرٍ بكاحلـي. أمـي شفـاءٌ، أمي بيضـاءُ من غيـر سـوء.
منى سلامة
– – – – – – – – – –
بابا كان سبب اطمئناني الوحيد في الدنيا.. عرفت دا يوم ما مات..
أحمد ماهر
– – – – – – – – – –
عندما كنت في الخامسة من عمري كنا نمر بضائقة مالية شديدة، وكعادة كل الأطفال طلبت من أمي (حاجة حلوة)، فأخرجت من جيبها قطعة حلوى واحدة وضعتها في يدي وطلبت مني الا آكلها الا عندما تصطحبني للمدرسة، وعندما اوصلتني الي فصلي كان الوقت مازال باكر وجدت زميل مقعد يقف أمام الفصل أشرت اليه بالسلام واشارت امي كذلك فقد كان أصم وأبكم، ثم اخرجت قطعة الحوى لآكلها فأومئ بانه يريد قطعة، فابتسمت امي واخذت مني قطعة الحلوى وكسرتها نصفين وقالت لي في نبرة عطف وحنان لن انساها مهما حييت (أوعى حد يطلب منك حاجة وانت في ايدك تعملها ومتعملهاش، لآخر نفس)، ومن يومها فهمت معاني كثيرة، فهمت الإيثار والمشاركة والجلد والصبر وإنكار الذات والكثير.
يوسف أمين
– – – – – – – – – –
كان أبي كلما زار مكتبة الا و اقتنى كتابا له و كتيبا لأطفال لي وكنا نمضي أوقاتا ممتعة و نحن نقرأ معا ,كانت أمي تضع عند رأسي في الصباح ورقة و قد كتبت فيها دعاء بخطه واضح مشكول كي تسهل علي قرائتها عندما أستيقظ.
سكينة حمدي
– – – – – – – – – –
أنا يتيم.. أحياناً بحس إني أنا الوحيد
إلي عارف قيمة الأب والأم..
– – – – – – – – – –
آخر شهر في مرض بابا، مقالش أي كلمة غير الحمد لله.
فريد عمارة
– – – – – – – – – –
.
اقرأ أيضاً: خواطر عن الام
.
هل ساعدك هذا المقال؟ .. شاركه الآن!

مقالات ذات صلة

اترك تعليقك !